E-learningové kurzy
E-learning
E-learning vnímáme jako podstatnou, ale doplňkovou formu studia. Jedná se o efektivní využívání Informačních Technologií v procesu vzdělávání.
Systém vzdělávání
LMS (Learning Management System) – multilicenční systém, který řídí výuku ve firmách/ školách. Výuka může probíhat veřejně (pro všechny zaměstnance/studenty) nebo cíleně (pro určité oddělení/třídu).
LMS zajišťuje uchovávání, vyhodnocování výsledků studia, sledování nákladů na školení (administraci) apod. Jak z názvu (management) vyplývá, jedná se o systém, který se flexibilně upravuje na míru (funkcionalita) dle konkrétních požadavků a představ firem/škol.
E-kurzy
pro jednotlivce nebo koncové uživatele (studenty) LMS. E-kurz je interaktivní aplikace, zpracování konkrétního tématu obsahující vlastní výuku a kontrolní testy. Moderní formou studia je využívání e-kurzů jako součást LMS (možnost řízení, sledování a vyhodnocování studia).
V praxi se používají:
dvě roviny , ve kterých elektronické vzdělávání může probíhat:
- Interní – e-learning jako nadstavba operačního systému ve školách, firmách apod.
- Externí – školení na otevřeném web portálu.
Forma výuky:
- Off-line – uživatel si spouští sám multimediální výukové kurzy, které nejsou řízeny a statisticky zaznamenávány. Jsou distribuovány jako samostatné e-kurzy např. na CD.
- On-line – doplňuje off-line studium o statistické informace úspěšnosti uživatelů, času přístupu, kontinuity výuky apod. Tyto informace pomáhají učitelům, nadřízeným, manažerům aj. sledovat a řídit výuku.
LMS (Learning Management System):
- interní/externí on-line výuka pro více uživatelů (studentů)
Výhody e-learningu
Nezávislost
- Nezávislost na „spolužácích“
E-kurz studuje každý uživatel nezávisle na ostatních, což znamená, že nedochází k zpomalování výuky slabšími studenty jak je tomu u klasické výuky. Každý postupuje e-kurzem vlastním tempem.
- Nezávislost na „lektorovi“
Člověk je omylný a může se stát, že se lektor např. špatně vyspí což sníží kvalitu výuky. Tyto problémy už z principu e-learning eliminuje.
- Časová nezávislost
V klasické výuce se v praxi nejprve musí kurz naplnit určitým počtem uživatelů. Toto může vést k časovým posunům výuky. E-learning umožňuje proškolit např. jednoho nového zaměstnance firmy hned při nástupu do zaměstnání.
- Materiální nezávislost
U e-learningu odpadá klasická distribuce učebnic aj. materiálů potřebných k výuce. Materiály se pošlou všem uživatelům v elektronické podobě včetně odkazů na internet apod.
Efektivita
- E-kurzy jsou cílené na problémovou oblast výuky. Zajišťují to kontrolní testy, které mohou být náhodně generované z historicky nejtěžších otázek. Znamená to, že špatné odpovědi každého uživatele e-kurzu se evidují a tyto otázky získávají praktickou hodnotu obtížnosti.
- E-kurzy umožňují uživateli také opakování všech již probraných lekcí. Každý uživatel si tedy může zpětně zopakovat konkrétní zapomenuté poznatky ve velmi krátké době, popř. si zopakovat celou lekci apod.
- Snadná implementace LMS pro všechny klienty – uživatele.
- Zavedení procesního řízení pro vzdělávání jako celek
- Uživatelé e-learningu se v rámci samotné výuky osvojují také běžnou práci s počítačem a osvojují si IT.
- Instalace e-learningu do firem sice nese počáteční investici. Ta se ovšem z dlouhodobého hlediska vyplatí, protože náklady na provoz jsou minimální.
- Odpadá cena za lektory, pronájem školících prostor a prostředků, výrobu školících materiálů, dopravu na školení, stravné a řada dalších výdajů, spojených s klasickou výukou. Mezi významné skryté náklady ve firmách patří skutečnost, že zaměstnanci bývají po dobu školení i delší dobu mimo pracovní proces a neplní své pracovní úkoly.
Proč využívat e-learning?
Chcete-li být úspěšní, je nezbytné, aby jste se neustále vzdělávali. Soustavné vzdělávání zaměstnanců formou školení, seminářů či samostudia je běžnou součástí života každé progresivní firmy. Efektivní využívání intelektuálního kapitálu vede k lepším výsledkům ve firmě.
Moderní doba přináší i moderní technologie vzdělávání, mezi něž patří vzdělávání přes internet nebo intranet. Dá se předpokládat, že tento trend se stane v budoucnosti nejrozšířenější formou vzdělávání. E-Learning je ideální forma řízené a plánované výuky, při které odpadá cestování, zajišťování prostor pro školení apod. Informační technologie jsou stále víc cenově dostupné, proto je e-learning ekonomicky výhodnější oproti klasické výuce. Navíc uživatel může studovat e-kurz prakticky jak dlouho chce. Proč tedy platit za někdy zbytečné hodiny lektora, když je možné platit za množství informace (e-kurz).
Jaký je vztah mezi e-learningovou a klasickou výukou?
Z výše uvedených informací jste si mohli vytvořit představu odlišných výhod a nevýhod obou metod výuky. Díváme-li se na e-Learning jako na efektivní využívání informačních technologií ve vzdělávání, jedná se pak vlastně o nové možnosti, které můžeme ve vzdělávání využít.
Klasické vzdělávání pod vedením lektorů existuje již do počátku historie a pro určité oblasti bude nazastupitelné patrně i v budoucnosti. Vzdělávání pouze pomocí lektorů má však i řadu nedostatků.
E-learning se snaží eliminovat tyto nedostatky a je tak optimálním řešením pro komplexní vzdělávání. Jen vhodným sloučením klasických přístupů a e-learning lze ze vzdělávání udělat poutavý, adresný, individuelní a interaktivní proces integrovaný do každodenního života. I pro oblasti, kde je osobní kontakt s lektorem považován za nezastupitelný, lze například „předškolit“ elektronicky studenty. Ti pak na školení s lektorem přicházejí již s řadou informací a dotazů, lektor se může věnovat pouze zajímavým či obtížným částem látky a lze tak významně zkrátit dobu školení.
Lektor navíc nemusí být vůbec vyloučen z procesu e-learningu, jak by se někomu mohlo zdát. E-learning přináší řadu komunikačních nástrojů počínaje e-mailem a konče videokonferencemi, které umožňují lektorům individuálně se věnovat jednotlivým studentům. Na základě zpětných informací z kurzů má lektor přesné informace, jak si student vedl v které lekci, jakých výsledků dosáhl, kolik času strávil v jednotlivých oblastech výuky apod. Díky řadě komunikačních kanálů může pak se studentem komunikovat intenzivněji, než jak je tomu ve vyhrazených hodinách klasické výuky. Namísto neustálého opakování té samé látky na učebnách se může lektor intenzivně věnovat přípravě nové látky či zdokonalování a aktualizaci stávající.
e-Learning dodává lektorům výkonné nástroje pro snadný a rychlý převod vlastních znalostí, zkušeností a dovedností do formy, která tyto aktivy udělá okamžitě dostupné všem, kteří je potřebují.
SLMS Class – nástroj pro podporu vzdělávání
Tento systém slouží jako evaluační nástroj – doplněk pro presenční nebo distanční formy výuky
Funkční charakteristika
- Individuální nebo skupinové ověřování získaných znalostí.
- Implementovaný modul pro tvorbu testů, který umožňuje :
- vlastní jednoduchá tvorba testů – různé typy, umožňující flexibilní využití
- snadná úprava a použití již hotových testů
- import a export vytvořených testů
- vlastní nastavení hodnocení testů ( procentuální/bodové/známka )
- Náhodné generování pořadí otázek testů
- Jednoduché přiřazování testů jednotlivým žákům nebo skupinám, s možností časového omezení
- Okamžité a automatické vyhodnocování výsledků testů – množství pohledů na dosažené výsledky :
- jednotlivců
- skupin
- otázek testů
- Archivace výsledků testů
Přínos
- jednoduché a přehledné ovládání funkčních modulů
- bezprostřední zpětná vazba – informace o dosažených výsledcích
- objektivní nástroj pro hodnocení výsledků studia
- systém umožňuje porovnávání dosažených výsledků v rámci třídy,školy
- úspora času lektora (možnost generování testů, automatické vyhodnocování)
- otevřený nástroj podporující nové metody ve výuce
- lokalizován v českém jazyce